Bagage niet aangekomen op Schiphol?

Sta je te wachten op je bagage, maar zie je na lange tijd wachten jouw bagage niet? Dan is de kans groot dat je bagage niet is aangekomen.

Meld je bij je bagage-afhandelaar

Als je denkt dat je bagage niet aangekomen is, kun je je het beste meteen melden bij de bagage-afhandelaar in de bagageruimte. Afhankelijk van je maatschappij is dat KLM Ground Services, Aviapartner, dnata, Swissport of Menzies. Alle afhandelaars hebben een eigen balie in de aankomstruimte, waar ze kunnen controleren waar je tas of koffer is gebleven.

Bij de balie zullen ze vragen om het bonnetje of stickertje dat je hebt gekregen bij het inchecken. Vaak wordt het bonnetje in of bij je paspoort geplakt. Het bonnetje is nodig om te bewijzen dat jij de eigenaar van de tas bent, en met de code kan je bagage opgezocht worden.

Bij de balie vul je een zogenaamd PIR formulier in. PIR staat voor Property Irregularity Report. Met het PIR formulier dien je een officiële baggageclaim in voor je niet-aangekomen bagage. Op deze manier kun je later een vergoeding krijgen als je bagage zoek raakt of beschadigd wordt.

Aan de hand van de informatie op het formulier zal de vluchtmaatschappij zoeken naar je bagage. Het kan zijn dat er bij een overstap te weinig tijd was om de bagage door te sturen, of er was een probleem op het vliegveld waarvandaan je vertrok. De afhandelaar kan je vertellen wat de laatste informatie over je bagage is.

Bagage ophalen op Schiphol of thuis laten sturen

Afhankelijk van waar je bagage is (al op de volgende vlucht of nog op je vorige bestemming) kun je ervoor kiezen om te wachten of om je bagage op te laten sturen. Als je bagage een paar uur later wordt nagestuurd (bijvoorbeeld met de volgende vlucht), kan het handig zijn om je bagage op Schiphol op te halen.

Als je bagage op gaat halen kun je dat aangeven. Je hoeft dan niet de hele dag in de aankomsthal te wachten; je kunt op het moment dat je bagage aankomt weer naar binnen via deur 16 bij aankomsthal 2. Deze deur zit helemaal links ten opzichte van de hal.

Bij deur 16 kun je je melden met je paspoort en je boarding pas om je bagage op te halen. Tip: houd de aankomsten in de gaten voordat je naar binnen gaat.